رجالة ايجوث
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

رجالة ايجوث

المعهد العالى للسياحة والفنادق ايجوث

دخولالرئيسيةأحدث الصورالتسجيل
Send Button
likebox
المواضيع الأخيرة
» كلمات مأثورة للعمرى البطل طالب إيجوث
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالجمعة يوليو 12, 2013 9:47 pm من طرف البطل

» معبد الكرنك او معابد الكرنك
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالجمعة يوليو 12, 2013 4:15 am من طرف البطل

» آثار الحضارة العربية الإسلامية على أوروبا
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالخميس يوليو 11, 2013 4:13 am من طرف البطل

» نظام العدد المصري القديم
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالخميس يوليو 11, 2013 4:03 am من طرف البطل

» رمضان كريم وكل عام وأنتم بخير
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالثلاثاء يوليو 09, 2013 5:50 pm من طرف البطل

» امتا النتيجه يامحمود
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالإثنين مارس 19, 2012 10:26 am من طرف mix coor

» ازاله الموقع
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالجمعة يناير 20, 2012 7:31 pm من طرف البطل

» الموقع مش مصدر جذب
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالجمعة أغسطس 26, 2011 3:26 pm من طرف mido_crises

» Temple of Queen Hatshepsut, Luxor, Egypt
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالسبت يوليو 02, 2011 3:47 am من طرف magood012

» برنامج لتعليم اسرار اللغة الهيروغليفية
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالأربعاء يونيو 29, 2011 3:47 pm من طرف magood012

» اللغة الهيروغليفية
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالأربعاء يونيو 29, 2011 3:46 pm من طرف magood012

» جدول امتحانات الدبلومة 2009/2010
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالجمعة يونيو 03, 2011 9:08 pm من طرف ahmedsamad83

» اسئله امتحانات دكتور هشام فهيد
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالسبت مايو 21, 2011 6:43 pm من طرف ahmedsamad83

» مبارك يكتب خطاب اعتذار للشعب
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالثلاثاء مايو 17, 2011 3:09 pm من طرف مؤسس المنتدى

» قبول طلاب الثانوية العامة بالجامعات الخاصة 31 يوليو
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالخميس مايو 12, 2011 7:58 pm من طرف adel5977

» الجنس في مصر القديمة
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالجمعة يناير 21, 2011 10:02 pm من طرف حمزه الحجاجى

» اسماء ملوك مصر القديمة
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالجمعة يناير 21, 2011 9:58 pm من طرف حمزه الحجاجى

» الى الزملاء الأعزاء
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالسبت يناير 15, 2011 5:12 pm من طرف ahmed nasr

» حياة الفراعنة في النكت
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالأحد يناير 09, 2011 11:59 pm من طرف mami.1717

» الى متى انتظار اوراق وملفات دبلومه الارشاد- نداء الى الدكتور: محمود خلف وعميد المعهد
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالأحد يناير 09, 2011 8:15 pm من طرف ayman abdel monem

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
محمود شبيب - 3132
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Bar_rightالمطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Barالمطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  I_vote_lcap 
حمزه الحجاجى - 1003
المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Bar_rightالمطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Barالمطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  I_vote_lcap 
مؤسس المنتدى - 684
matar - 428
badora - 390
البطل - 237
بهاء عبد الصبور - 168
rqueen00 - 128
رنيا التهامى - 121
شريف احمد - 116
مواضيع مماثلة
    تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية
    تسجيل صفحاتك المفضلة في مواقع خارجية reddit      

قم بحفض و مشاطرة الرابط ايجوث على موقع حفض الصفحات

قم بحفض و مشاطرة الرابط رجالة ايجوث على موقع حفض الصفحات

المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال

2 مشترك
    كاتب الموضوعرسالة
    matar

matar

رقم الهاتف 0102537559

المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Empty
    مُساهمةموضوع: المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال    المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالسبت سبتمبر 18, 2010 4:13 pm

ياااااااااه
    يييييييييه

يووووووووووووه

ده الموضوع عويص وواعر جوي يابوي

بجد كنت فاكر العملية سهله ... لكن رجلنا جت في الخيه واللي كان كان ...

فها نحن ذا دخلنا مرحلة المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال ..

كنت بأحسب العملية شوية انجليزي على حصيلة كلمات .. وأهي أتعشت والعملية تمشي

الحج عمر أفندي إبننا وصل سنة تالته أبتدائي ... ولحد السنة اللي فاتت ما كانش بيقدر يبمبك معايا في الانجليزي بالذات ...

السنة دي بقى عملت عملية انسحاب تكتيكي وبقيت كل ما أشوفه ماشي في حته في الشقه .. اعمل نفسي مش واخد بالي وأمشي من شارع تاني عشان عيني ما تجيش في عينه ... أو يتحداني ويراهنني على تسميع كلمات أنجليزي زي ما كنت باعمل فيه لحد السنة اللي فاتت وكنت بأكسبه وبأشطب على مصروفه .... فخوفت يخلص فيه السنة دي ويفلسني ؟؟؟

الغريب بقى مش في أنا .. فانا مشغول ودماغي فيها مليون حاجه ومنها مذاكرة الماجستير .. المشكلة في الجوهرة المصونه ... واللؤلؤه المكنونة ... حرمنا هانم أفندم .. فهي في الأنجليزي والألماني ما شاء الله عليها ...

لكن بعيد عنكم .. جالها هوسهوس وبقت تمشي تكلم نفسها ........ وساعات بألاحظها بتقف تنظم المرور في الصالة ..

أنا باتكلم جد ..

ما بقتش قادرة على المذاكرة لعُمر لصعوبة المنهج ...

وكله كوم ... والساينس والسوشيل كوم تاني

الست يا عيني كانت ثانوي أدبي ودخلت تربية أنجليزي وألماني ... فملعوماتها عن المصطلحات العلمية بسيطة برضوا مع دراستها لشعر وأدب انجليزي وحركات ...

فلقيتها من كام يوم جايه بتوريني كام درس ساينس ( علوم بلغة العرب ) بصراحه ... أنا حسيت إني ما درستش حاجه في كتاب المطالعة الرشيدة

يا نهار مش فايت

الجهاز الهضمي والدورة الدموية ونمو النبات وانواع الغابات و و و و و و الخ ...

يوووووووووووووووه

وكتاب الله لحد دلوقت ما أعرف معاني الحاجات دي

أولاً : أنا ما درستهاش طبعاً في ثانوي .. حتى لو كنت علمي .. صباح الخير يا مصر .. ما هي دراستنا كانت بالعربي ..

ثانياً : تخيلوا إن احنا في الجامعه درسنا انجليزي سنتين بس وكانت في منتهى التفاهه ....

وبعد كده اتوقف نمونا

اللهم الا من شوية أجتهاد ذاتي .. انا الحمد لله محب للغات المتاحه واللي بأحتاجها في العمل ... فتعمقت في دراسة الأنجليزي والاهم من ذلك هو التطبيق اللي فرق كتير معايا

وتعتبر اللغه الانجليزية هي اللغة الاولى هنا

لكن تظل لغة التعامل بعيده كل البُعد عن المصطلحات المتعمقة في مادة ما ...

أنا بقى زي أي راجل ... بصراحه ...

بينفض ويكبر

يعني رامي موضوع المذاكرة على المودام .. ويادوب بأشتغل مشرف اجتماعي وممول وأب روحي للجميع .. أرعاهم وأشملهم بحناني وحبي ودمي ودموعي وأبتساماتي ...

من الاخر .. مش فاضي لوجع القلب ...

لكن شئت أم أبيت .. وقع من قرعتي مذاكرة اللغة الفرنسية للأولاد عُمر وعلي ...

وبرضوا جينا لمفترق الطرق

يا جدعان أنا مخلص ثانوي سنة 89 ..... وهما 3 سنين عُمي درست فيهم فرنساوي .. واللغة الفرنسية لغه غبيه أساساً وعامله زي السبرتو .. ولو ما كانتش تراجعها على طول .. يبقى مش هاتلاقي حاجه في القزازة ..

بصراحة مش زي الأنجليزي اللي محاصرك في كل مكان .. ولو إنت كفتجي لازم بتلقط كلمتين انجليزي من هنا ولا هناك ...

جيت بقى .. السنة دي لقيت الموضوع دخل في الغميق .. فلا بقيت عارف معاني كلمات كتيره ...ولا كمان طريقة النطق السليمة ...

بس بيني وبينكم أنشكحت لما بقيتهم في كتاب الفرنساوي عاملين حساب الغلابه اللي عاوزين ياكلوا عيش زي حالاتي .. وبقوا في دروس كتير قوي يكتبوا معاني الكلمات الفرنسية دي بالأنجليزي ..

قلت الحمد لله .. يا رب يا بتاع الغلابه

وانا عندي مبدأ بصراحه وهو رفض مبدأ الدروس الخصوصية والكلام الفاضي ده في مثل هذه السنة المبكرة ..

وكنت مستغرب أو مش انا

أخواتي في مصر مستغربين وبيقولوا : معقوله ؟

إبنك وصل لسنة تالته وما بياخدش دروس ؟

يا حلاوه !!!!!!!!!!!!

والله العظيم كنت من أيام في مصر ولقيت بنت أخويا في سنة 4 بتاخد درسين في مادة الرياضيات .. الحساب يعني ...... درسين عند أستاذين مختلفين

إيه المسخره دي ؟

الطفل يشغل دماغه أمتى ويذاكر امتى ويلعب امتى وينام أمتى ؟

ولما يبدأ ياخد دروس من دلوقت .. يبقى لما يوصل ثانوي يعمل أيه .؟

اي نجيب حد دوبلير ندخله الامتحان بداله

أعلم تماماً إن مثل تلك المناهج التي اخترناها لاولادنا هي تحدي

وتحدي كبير كمان

لكن ربنا يعيننا

وأعمل تماماً إن مافيش حاجه أسمها

اهو انا عملت اللي عليه ودخلت الواد مدرسة بالشيء الفلاني ... وكتر خير الدنيا

عفواً

هذا منتهى الفشل

فدور الأُسرة والبيت لا يقل عن دور المدرسة

خصوصاً في تلك المرحلة الحرجة وهي مرحلة الأبتدائي والأعدادي

اما في ثانوي وحيث ان المناهج بتبقى أكثر تخصصاً .. فمش مطلوب من الأب والأم إنهم يعرفوا هندسة فراغيه ولا حساب مثلثات .. إلخ

لكن على الاقل يكون للأب والام تواجد بجانب أطفالهم يوجهوهم يشرحوا لهم حاجه .. كده يعني

ولنا عوده وسمعونا صلاة النبي

حمزه الحجاجى

حمزه الحجاجى

رقم الهاتف 0107762781

المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Empty
    مُساهمةموضوع: رد: المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال    المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال  Emptyالإثنين سبتمبر 20, 2010 8:41 pm

موضوع اجتماعى رائع

المطبات الصعبة في التعليم بالمدارس الانترناشونال
    صفحة 1 من اصل 1
     مواضيع مماثلة
    -